Project Description

Danskernes oplevelse af coronakrisen – uge 25

26.06.2020

Coronakrisen har åbnet flere danskeres øjne for at handle og holde ferie lokalt: Knap 4 ud af 10 danskere siger, at coronakrisen har fået dem til at handle mere lokalt, end de gjorde tidligere. 44 pct. af danskere svarer derudover, at coronakrisen har gjort dem mere opmærksomme på muligheden for at holde ferie i deres lokalområde. Dette viser undersøgelsen ”Danskernes oplevelse af Coronakrisen – uge 25” foretaget af Moos-Bjerre og Userneeds. Derudover viser undersøgelsen at:

  • Tivoli tiltrækker danskerne: Af populære turistattraktioner, forventer omkring hver fjerde dansker (28 pct.) forventer at besøge Tivoli i København i løbet af sommeren. På en 2. plads ligger Zoologisk have (22 pct.) og dernæst Dyrehavsbakken (20 pct.). Den Gamle By i Århus følger efter, hvilket 17 pct. forventer at besøge.
  • Blandt danske naturoplevelser bliver Dyrehaven det mest besøgte i år: Næsten hver femte dansker (18 pct) forventer, at de vil besøge Dyrehaven i løbet af denne sommer.  Dermed er det den af de 17 mest besøgte naturoplevelser i DK, som flest danskere vil besøge denne sommer.  På 2. pladsen ligger Grenen ved Skagen, som 17 pct vil besøge.  På 3. pladsen ligger Møns Klint, som 14 pct. af danskerne vil besøge.
  • Hovedparten er tilfredse med mediedækning: Over halvdelen og samtidig hovedparten af danskerne (55 pct.) mener, at danske medier har dækket regeringens håndtering af coronakrisen tilpas kritisk, mens hver femte (20 pct.) mener, at mediernes dækning har været for kritisk.

Du kan også læse rapporten for målingen her.

Om undersøgelsen
Moos-Bjerre er gået sammen med Userneeds A/S om at undersøge danskernes oplevelse af coronakrisen uge for uge. Undersøgelsen er er en rundspørge blandt et repræsentativt udsnit på 1.000 danskere, som gennemføres ugentligt for at følge udviklingen i danskernes bekymringer, adfærd og tanker under coronakrisen.