Evaluering af Red Barnet Ungdoms læringscaféer og lektievenner
Evaluering: ”Mod på skolelivet” er et partnerskab mellem Red Barnet og Egmont Fonden, som skal hjælpe udsatte børn til at tage en uddannelse. Moos-Bjerre har som evalueringspartner understøttet projektet gennem en virkningsevaluering af Red Barnet Ungdoms frivilligt drevne læringscaféer og lektieven-ordninger. Evalueringen og undersøgelsen er udført med henblik på at belyse, hvorvidt og hvordan indsatserne bidrager til at øge de svageste elevers læringsudbytte i skolen. Det var en kombination af en omfattende kvalitativ undersøgelse, desk research af tidligere studier og forskning samt indsamling af spørgeskemadata via et særligt udviklet monitoreringsværktøj, der mundede ud i den endelige evaluering.
Monitorering af frivilliges oplevelser
Til undersøgelsen har Moos-Bjerre udviklet et eget monitoreringsværktøj til løbende evaluering som kan tilgås af de frivillige via en app, hver gang de har været i læringscafé eller sammen med deres lektieven. I app’en skulle de frivillige besvare 3-4 helt korte spørgsmål om dagens fokus og udbytte. Resultaterne fra app’en kunne følges samlet af RBU’s sekretariat og frivillige via et dashboard. Et udsnit af monitoreringsværktøjets interface kan ses nedenfor.
![RBU2](https://usercontent.one/wp/www.moos-bjerre.dk/wp-content/uploads/2019/09/RBU2.png)
Samlet bidrager undersøgelsen til en nuanceret forståelse af, hvordan børnene har udbytte af RBU’s aktiviteter i forhold til både personlige, faglige og sociale kompetencer. I forlængelse af undersøgelsens fund udvikledes en række anbefalinger til tiltag i arbejdet med indsatsen.
![RBU1](https://usercontent.one/wp/www.moos-bjerre.dk/wp-content/uploads/2019/09/RBU1.png)
![redbarnet Red barnet evaluering](https://usercontent.one/wp/www.moos-bjerre.dk/wp-content/uploads/2019/09/redbarnet.jpg)